S T A T U T
Liceum Ogólnokształcące
im. Bolesława Chrobrego
w Głuchołazach
wchodzącego w skład
Zespołu Szkół w Głuchołazach
Spis treści
Organy szkoły i ich szczegółowe kompetencje. 13
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego. 27
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Podstawowe informacje
- Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego jest publiczną szkołą dla młodzieży o 4-letnim cyklu kształcenia na podbudowie szkoły podstawowej.
- Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego wchodzi w skład Zespołu Szkół w Głuchołazach, ul. Kaszubska Kolonia 2, 48- 340 Głuchołazy.
- Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Nyski z siedzibą przy ul. Piastowskiej 33, 48- 300 Nysa.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.
- Szkoła używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 2.
Przepisy definiujące
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Szkole, Liceum– należy przez to rozumiećLiceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Głuchołazach wchodzące w skład zespołu Szkół w Głuchołazach;
- Zespole szkół– należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Głuchołazach.
- Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Powiat Nyski;
- Kuratorze lub organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć OpolskiegoKuratora Oświaty;
- ustawie– należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.);
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Głuchołazach;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Głuchołazach, który jest jednocześnie Dyrektorem wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu szkół;
- Rodzicu – rozumie się przez to rodziców, prawnych opiekunów oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem;
- Uczniu – rozumie się przez to osobę uczęszczającą do Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Głuchołazach.
§ 3.
Dla realizacji celów statutowych Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki, w tym z pracowni specjalistycznych z niezbędnym wyposażeniem;
- biblioteki;
- gabinetu lekarskiego;
- pomieszczeń administracyjno – gospodarczych;
- urządzeń sportowo – rekreacyjnych;
- archiwum.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 4.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczniów do realizacji zadań społecznych i zawodowych;
- zapewnienie uczniom podstaw do dalszej nauki w szkole wyższej, a także do samokształcenia oraz podnoszenia kultury zawodowej i ogólnej;
- zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- dążenie do wszechstronnego kształcenia osobowości uczniów, wychowania ich na pełnowartościowych obywateli zgodnie z ideą demokracji, tolerancji i sprawiedliwości;
- rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zdolności uczniów;
- wychowanie młodzieży w duchu umiłowania Ojczyzny i poszanowania obowiązującego prawa;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za ochronę przyrody i środowiska naturalnego;
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas pobytu w szkole oraz w trakcie organizowanych przez szkołę wyjść i wycieczek;
- organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do Szkoły poprzez zapewnienie:
- realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- sprzętu specjalistycznego i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów,
- zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
- integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
- przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
- Celem kształcenia ogólnego w szkole jest:
- traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności;
- doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.;
- rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
- zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;
- łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo- twórczymi;
- rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
- rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą
i jej rozumienie; - rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
- Szkoła umożliwia realizację obowiązku nauki określonego w ustawie i jako szkoła publiczna:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
- przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- realizuje: programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
- realizuje ramowy plan nauczania;
- realizuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b ustawy o systemie oświaty.
§ 5.
Sposoby i formy realizacji zadań szkoły
- Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, tworzy optymalne warunki do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, podejmuje niezbędne działania podnoszące jakość pracy szkoły wpływające na jej rozwój organizacyjny.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne;
- zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów kształtujące aktywność i kreatywność uczniów;
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- Szkoła prowadzi również inne niż wymienione w ust. 2 zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
w tym naukę religii lub/i etyki organizowaną na życzenie rodziców lub pełnoletniego ucznia.
§ 6.
Program wychowawczo- profilaktyczny
- Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
- szkolny zestaw programów nauczania;
- program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej.
- Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje:
- treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz;
- treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli
i rodziców.
- Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
- Diagnozę, o której mowa w ust. 4, przeprowadza Dyrektor szkoły albo upoważniony przez niego pracownik szkoły.
- Program wychowawczo-profilaktyczny uchwala Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego.
- Program wychowawczo-profilaktyczny opiniowany jest przez Samorząd uczniowski.
- W przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada rodziców nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- Program ustalony przez Dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 7.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- W szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem Dyrektora szkoły.
- Dyrektor szkoły organizuje wspomaganie szkoły w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na:
- rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
- rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w szkole;
- diagnozowaniu środowiska ucznia; rozpoznawaniu potencjalnych możliwości
oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia; - rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
- wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
- opracowywaniu i wdrażaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub rozwijającym kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
- podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z treści Programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
- wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku;
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych uczniów, wynikających:- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.Jest ona udzielana
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. - Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni zwani dalej „specjalistami".
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej poradniami;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- Dyrektora szkoły;
- nauczyciela, wychowawcy klasy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki szkolnej;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotów działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
- systemowych działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia;
- zindywidualizowanej pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- zajęć dydaktyczno- wyrównawczych;
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
- warsztatów, porad i konsultacji dla uczniów;
- warsztatów, porad i konsultacji oraz szkoleń dla rodziców i nauczycieli.
- Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Zindywidualizowana ścieżka kształcenia obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane:
- wspólnie z oddziałem szkolnym;
- indywidualnie z uczniem.
- Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia wymaga opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
- Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką kształcenia realizuje w szkole programy nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.
- Na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia Dyrektor szkoły ustala, z uwzględnieniem zapisów zawartych w opinii, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez ucznia właściwej podstawy programowej.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole.
- Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści mogą w szkole prowadzić porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia.
- Dla uczniów szczególnie uzdolnionych organizuje się zajęcia rozwijające uzdolnienia z wykorzystaniem aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8 osób.
- Dla uczniów mających trudności w nauce organizuje się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, w szczególności pomagające w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8 osób.
- Dyrektor szkoły wskazuje nauczyciela do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych spośród nauczycieli danej edukacji przedmiotowej.
- Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się organizuje się dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 5osób. - Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencjideficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 4 osób.
- Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 10 osób. - Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
§ 8.
- O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
- O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, Dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty
w szkole rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. - Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane
w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. - Godzinazajęćtrwa45minut. Dyrektorszkoły decyduje,wuzasadnionychprzypadkach,
o prowadzeniu zajęć w czasiekrótszym lub dłuższymniż 45 minut,przy zachowaniu, ustalonegodla ucznia,łącznego, tygodniowego czasutrwaniatychzajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia. - Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej Dyrektor szkoły ustala, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które
w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form. - Pomocypsychologiczno-pedagogicznejudzielająuczniomnauczyciele orazspecjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
§ 9.
Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych
- Uczniowi niepełnosprawnemu można przedłużyć o jeden rok w cyklu edukacyjnym okres nauki, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin zajęć obowiązkowych.
- Uczniowi niepełnosprawnemu szkoła organizuje zajęcia rewalidacyjne, zgodnie
z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Ilość godzin zajęć rewalidacyjno- wychowawczych Dyrektor szkoły umieszcza
w szkolnym planie nauczania i arkuszu organizacji. - Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny tygodniowy czas tych zajęć.
- Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (IPET) dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, zwany dalej „programem”.
- Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem.
- Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny.
- Pracę zespołu koordynuje wychowawca klasy.
- Zespoły, na miesiąc przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w roku szkolnym, dokonują okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej uczniowi oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
§10.
Działalność innowacyjna
- Działalność innowacyjna szkoły jest integralnym elementem nauczania i obejmuje swym zakresem:
- kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
- tworzenie warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności uczniów;
- realizację zadań służących poprawie istniejących lub wdrożenie nowych rozwiązań
w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów oraz nauczycieli; - stworzenie przez Dyrektora warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym, oprócz działalności wychowawczej lub rozszerzania i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej, i opiekuńczej szkoły, jest również rozszerzanie i wzbogacanie form działalności innowacyjnej.
- Innowacja może obejmować nauczanie jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, całą szkołę lub jej część (oddział, grupę, ciąg klas lub grup).
§11.
Działalność eksperymentalna
- W szkole mogą być prowadzone zajęcia eksperymentalne. Eksperymenty pedagogiczne są to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły i efektywność kształcenia.
- Eksperymenty mogą obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne. Eksperyment może być wprowadzony w całej szkole lub w oddziale lub grupie.
- Rozpoczęcie eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań eksperymentalnych.
- Eksperymenty wymagające przyznanie szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
- Udział nauczycieli w eksperymencie jest dobrowolny.
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia eksperymentów w szkole podejmuje Rada pedagogiczna.
Rozdział III
Organy szkoły i ich szczegółowe kompetencje
- Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły;
- Rada pedagogiczna;
- Rada rodziców;
- Samorząd uczniowski.
- Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 2- 4 są organami kolegialnymi działającymi na podstawie własnych Regulaminów, które nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.
- Szczegółowe informacje dotyczące kompetencji poszczególnych organów oraz zasad ich współdziałania i sposobów rozwiązywania sporów określa Statut Zespołu Szkół w Głuchołazach, w skład którego wchodzi Liceum.
Rozdział IV
Nauczyciele i pracownicy szkoły
§13.
- W szkole zatrudnia się nauczycieli, specjalistów oraz pracowników administracji i obsługi.
- W szkole mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
- Stanowiska wicedyrektorów powierza i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady pedagogicznej.
- Szczegółowy zakres kompetencji na stanowiskach wymienionych w ust. 1-2 określa Dyrektor.
- W sytuacji, gdy Dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wskazanego wicedyrektora dotyczy wszystkich zadań i kompetencji Dyrektora.
§ 14.
- Nauczyciele odpowiadają służbowo przed Dyrektorem, organem prowadzącym szkołęoraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- Szczegółowe informacje dotyczące praw, zadań i obowiązków nauczycieli określa Statut Zespołu Szkół w Głuchołazach.
- Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów tworzą zespoły przedmiotowe. Szczegółowe informacje dotyczące zasad funkcjonowania zespołów nauczycieli określa Statut Zespołu Szkół w Głuchołazach.
§ 15.
Dla zapewnienia właściwej pracy wychowawczej i opiekuńczej Dyrektor powierza nauczycielowi funkcję wychowawcy klasy. Szczegółowe informacje dotyczące zakresu zadań wychowawcy określa Statut Zespołu Szkół w Głuchołazach.
§ 16.
Pedagog i psycholog szkolny
Do zadań pedagoga i psychologa szkolnego należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
i młodzieży minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych; - zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy
w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów; - inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier
i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły, - udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 17.
Doradca zawodowy
Do zadań doradcy zawodowego należy:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowe;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowegoprowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; - opracowanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, program doradztwa zawodowego oraz koordynuje jego realizacji;
- wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie realizacji doradztwa zawodowego;
- realizacja działań wynikających z programu doradztwa zawodowego.
§ 18.
Warunki zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz zasady wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 19.
Szczegółowy zakres czynności pracowników administracji i obsługi określają odrębne przepisy.
Rozdział V
Organizacja pracy szkoły
§ 20.
- Rok szkolny rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 21.
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora szkoły w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 29 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się informacje zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego na dany rok szkolny ustala dodatkowe dni wolne od zajęć edukacyjnych zgodnie z zasadami określonym w przepisach prawa oświatowego.
§ 22.
- Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
- Ilość uczniów w oddziale jest kształtowana zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami organu prowadzącego.
- Liczba oddziałów uzależniona jest od limitów określonych przez organ prowadzący.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel- wychowawca, którego formy spełniania zadań powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze realizowane są przez pięć dni w tygodniu.
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.
- Szkoła ustala własny kalendarz zajęć szkolnych stanowiący część planu pracy szkoły w danym roku szkolnym.
- Podstawową formą pracy są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć opracowanym przez Dyrektora szkoły.
- Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady rodziców i Samorządu uczniowskiego:
- ustala długość przerw międzylekcyjnych;
- organizuje przerwy w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie szkoły.
§ 23.
Podział na grupy jest obowiązkowy:
- na obowiązkowych zajęciach z informatyki: w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów, liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej;
- na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z języków obcych nowożytnych:
w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone
w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów; - na nie więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów;
- na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego: zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów.
§ 24.
Organizacja szkolnego systemu doradztwa zawodowego
- W szkole organizuje się doradztwo zawodowe.
- Doradztwo zawodowe to planowe działania realizowane przez doradcę zawodowego, które zapewniają uczniom rozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych kompetencji i zainteresowań – w aspekcie własnych pragnień i ich realizacji w rzeczywistym życiu.
- Zadaniem doradztwa zawodowego jest rozwijanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy, podejmowania racjonalnych decyzji oraz uświadomienie konsekwencji dokonywanych wyborów.
- Celem zajęć organizowanych w zakresie doradztwa jest wykształcenie u uczniów umiejętności radzenia sobie ze zmianami poprzez szybką adaptację oraz wychodzenia naprzeciw nowym sytuacjom i wyzwaniom zawodowym.
- Doradca zawodowy i inni nauczyciele prowadzą zajęcia metodami aktywnymi oraz starają się przybliżyć poszczególne zawody uczniom podczas wycieczek organizowanych do różnorodnych zakładów i instytucji.
- Doradztwo zawodowe obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
- Doradca zawodowy opracowuje program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
- Dyrektor w terminie do 30 września każdego roku szkolnego zatwierdza program realizacji doradztwa zawodowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- Program zawiera:
- działania związane z realizacją doradztwa zawodowego, w tym:
- tematykę działań, uwzględniającą w treści programowe,
- oddziały, których dotyczą działania
- metody i formy realizacji działań, z uwzględnieniem udziału rodziców w tych działaniach, w szczególności przez organizację spotkań z rodzicami;
- terminy realizacji działań;
- osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań;
- podmioty, z którymi szkoła współpracuje przy realizacji działań.
- Program realizacji doradztwa zawodowego tworzony jest z uwzględnieniem potrzeb uczniów i rodziców oraz lokalnych lub regionalnych działań związanych z doradztwem zawodowym.
§ 25.
- Doradztwo zawodowe jest realizowane na:
- obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie;
- zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
- zajęciach związanych z wyborem kierunku dalszego kształcenia i/lub zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- zajęciach z wychowawcą;
- konsultacji indywidualnych;
- zajęć pozalekcyjnych (warsztatów).
- Osoby odpowiedzialne za realizację doradztwa zawodowego:
- Dyrekcja szkoły;
- Doradca zawodowy;
- Wychowawcy klas;
- Kierownik szkolenia praktycznego
- W ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego szkoła współpracuje z:
- poradnią psychologiczno- pedagogiczną;
- biblioteką szkolną;
- organem prowadzącym;
- urzędem pracy;
- pracodawcami;
- Komendą OHP;
- Biurem Kariery;
- stowarzyszeniami;
- innymi szkołami ponadpodstawowymi oraz wyższymi.
§ 26.
Organizacja biblioteki szkolnej
- Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb
i zainteresowań uczniów, realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców. - Szczegółowe informacje dotyczące funkcjonowania biblioteki szkolnej wraz z zadaniami nauczyciela- Bibliotekarza określa Statut Zespołu Szkół w Głuchołazach.
§ 27.
Wolontariat
- W szkole w ramach działań Samorządu Uczniowskiego organizuje się działania związane z wolontariatem.
- Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły na rzecz potrzebujących.
- Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na:
- kształtowanie wśród młodzieży postaw otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;
- zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu;
- umożliwianie młodzieży podejmowania działań pomocowych na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych, samotnych;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, udział w akcjach charytatywnych;
- uwrażliwianie młodzieży na problemy współczesnego świata, takie jak: wojna, głód, brak wody pitnej, niewola, handel ludźmi, niewolnicza praca dzieci itp.;
- wspieranie inicjatyw młodzieży, pomoc w rozwijaniu zainteresowań.
- Opiekunem Szkolnego Wolontariatu jest nauczyciel lub nauczyciele, którzy wyrażają chęć organizacji wolontariatu uczniów i zaangażowania się w bezinteresowną pomoc potrzebującym.
- Działalność świadczona w formie wolontariatu jest potwierdzana zaświadczeniem, które szkoła wydaje się na zakończenie roku szkolnego lubna żądanie zainteresowanego.
- Za zgodą rodziców oraz Dyrektora szkoły opiekę nad uczniami podczas zajęć edukacyjnych może sprawować wolontariusz.
- Zajęcia pozalekcyjnych mogą być prowadzone przez instytucje do tego uprawnione na zasadach wolontariatu lub odpłatnie po uzyskaniu zgody rodziców i Dyrektora szkoły.
- Wolontariusze powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów.
§28.
- W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia
i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły - Zgodę na działalność stowarzyszeń i organizacji wyraża Dyrektor Szkoły, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
- Przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, mogą brać udział z głosem doradczym w zebraniach Rady Pedagogicznej.
- Szkoła i Stowarzyszenie czerpią obopólne korzyści ze swojej działalności.
- Stowarzyszenie ma prawo do darmowego korzystania z pomieszczeń i zasobów szkoły
w miarę możliwości. - Stowarzyszenie ma pełne suwerenne prawo wypowiadać się w kluczowych sprawach wewnętrznych szkoły.
§ 29.
Praktyki pedagogiczne
- Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły lub za jego zgodą, poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
- Za organizację w/w praktyk w szkole odpowiedzialny jest Dyrektor szkoły.
- W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności:
- obserwowanie zajęć;
- asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia;
- prowadzenie zajęć wspólnie z nauczycielem;
- samodzielne prowadzenie zajęć;
- planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i opiekuna praktyk.
- Udział studentów w zajęciach objętych praktykami pedagogicznymi jest dokumentowany. Praktyki pedagogiczne podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk
w szkole.
- Udział studentów w zajęciach objętych praktykami pedagogicznymi jest dokumentowany. Praktyki pedagogiczne podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk
§ 30.
Bezpieczeństwo uczniów
- Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, poprzez:
- realizację przez nauczycieli zadań statutowych;
- pełnienie dyżurów nauczycieli, według ustalonego harmonogramu;
- opracowanie tygodniowego rozkładu zajęćuwzględniającego równomierne rozłożeniezajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu, niełączenie w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu,
z wyłączeniem przedmiotów, których program tego wymaga, zgodnie
z możliwościami organizacyjnymi szkoły; - zabezpieczenie przed swobodnym dostępem uczniów do pomieszczeń technicznych
i gospodarczych; - wyposażenie pomieszczeń szkoły, a w szczególności wyznaczonych sal dydaktycznych, pokoju nauczycielskiego, pomieszczeń nauczycieli wychowania fizycznego, sekretariatu w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
- zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza terenem szkoły;
- przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
- zapewnienie bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć specjalistycznych.
- Nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami:
- podczas przerw międzylekcyjnych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem;
- przebywającymi w szkole, podczas zajęć obowiązkowych i dodatkowych;
- w trakcie zajęć organizowanych przez szkołę na terenie i poza terenem szkoły.
- Podczas zajęć nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez żadnej opieki.
- Nauczyciele sprawujący opiekę nad uczniami są zobowiązani w szczególności do:
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
- wprowadzania uczniów do sal lekcyjnych oraz pracowni i przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach;
- zapoznania uczniów z regulaminami pracowni na pierwszych zajęciach w roku szkolnym;
- udzielania pierwszej pomocy uczniom poszkodowanym, a w razie potrzeby wezwania pomocy medycznej;
- zgłaszania Dyrektorowi szkoły dostrzeżonych zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa uczniów oraz zaistniałych podczas zajęć wypadków;
- niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia uczniów z zagrożonych miejsc, jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć.
- Uczniowie w czasie trwania zajęć lekcyjnych oraz w czasie przerw pomiędzy lekcjami nie mogą opuszczać budynku szkoły.
- Na terenie szkoły obowiązuje zakaz palenia tytoniu i e-papierosów, spożywania alkoholu oraz zażywania wszelkich innych środków odurzających.
- W trakcie zajęć, zarówno nauczyciele jak i uczniowie nie powinni opuszczać sal lekcyjnych bez uzasadnionego powodu.
- Wychowawcy klas są zobowiązani zapoznać uczniów z:
- zasadami postępowania w razie zauważenia ognia;
- sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia;
- z planami ewakuacji, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych;
- zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami w czasie zagrożenia.
- Dyrektor albo upoważniona przez niego osoba prowadzi rejestr wyjść grupowych, które nie są wycieczkami. Rejestr zawiera:
- datę, miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki uczniów;
- cel lub program wyjścia;
- miejsce i godzinę powrotu;
- imiona i nazwiska opiekunów;
- liczbę uczniów;
- podpisy opiekunów i Dyrektora.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do reagowania na zaistniałe zagrożenie bezpieczeństwa uczniów poprzez samodzielne usunięcie zagrożenia lub niezwłoczne zawiadomienie Dyrektora szkoły.
§ 31.
Współpraca z rodzicami
- Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawie wychowania, kształcenia
i opieki nad młodzieżą. - Przedstawicielem rodziców w szkole jest Rada Rodziców. Szkoła współpracuje z Radą Rodziców w zakresie określonym w statucie szkoły.
- Nauczyciel – wychowawca współpracuje z rodzicami przez:
- organizowanie okresowych spotkań z rodzicami według planu pracy, lecz nie rzadziej niż trzy razy w roku szkolnym oraz w razie potrzeb;
- konsultacje indywidualne z wszystkimi nauczycielami;
- przedstawianie rodzicom zasad oceniania, klasyfikowania i promowania w szkole oraz przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych na pierwszym zebraniu klasowym w roku szkolnym;
- udzielanie informacji o terminach spotkań z rodzicami oraz konsultacji indywidualnych;
- angażowanie rodziców w organizowane przez uczniów imprezy i wycieczki klasowe;
- współdziałanie z rodzicami w celu okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach.
- Rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowanych działaniach.
- Szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- Rodzice są zobowiązani do:
- zapoznania się z dokumentami obowiązującymi w szkole, w szczególności z:
- Statutem Szkoły,
- Programem wychowawczo-profilaktycznym,
- Regulaminem dziennika elektronicznego,
- Wymaganiami edukacyjnymi z poszczególnych przedmiotów realizowanych
w szkole;- uczestniczenia w spotkaniach informacyjnych dotyczących postępów ucznia w nauce, jego zachowania, organizowanych przez Dyrektora lub wychowawcę oddziału oraz zaznajamiania się na bieżąco z ogłoszeniami Dyrektora, wychowawcy i innych pracowników szkoły, w tym zamieszczanymi na stronie internetowej szkoły oraz w dzienniku elektronicznym;
- W niecierpiących zwłoki sprawach edukacyjno-wychowawczych szkoła podejmuje działania w celu skontaktowania się z rodzicami ucznia.
Rozdział VI
Uczniowie szkoły
§ 32.
Zasady rekrutacji
- Zadania związane z rekrutacją wykonywane są przez Szkolną Komisję Rekrutacyjno- Kwalifikacyjna, której przewodniczącego powołuje Dyrektor. Dyrektor określa również zakres zadań członków komisji.
- Kandydat ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej składa stosowne dokumenty zgodnie z harmonogramem określonym przez Opolskiego Kuratora Oświaty.
- Komisja działając w oparciu o rozporządzenie MEN ustala kryteria przyjęć do Technikum.
§ 33.
Prawa ucznia
Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę
i poszanowanie godności osobistej; - korzystania z pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno– wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, – jeżeli nie narusza to dobra innych osób;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i doradztwa zawodowego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;
- zmiany profilu kształcenia w trakcie nauki pod warunkiem uzyskania pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie nauczania, które występują w wybranym przez niego nowym typie szkoły czy zawodzie;
- wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w Szkole;
- składania skarg na piśmie w przypadkach, gdy naruszono jego godność osobistą, nietykalność cielesną i złamane zostały jego prawa. Skarga powinna zostać złożona do dyrektora szkoły i powinna zawierać opis, miejsce i datę zdarzenia;
- dostosowania warunków pisania egzaminów zewnętrznych do potrzeb i własnych możliwości na podstawie opinii poradni pedagogiczno-psychologicznej i wniosku rodziców;
- ochrony danych osobistych (informacje o stanie zdrowia, wynikach testów psychologicznych, o rodzinie – status materialny, społeczny, rozwód, alkoholizm, status ucznia nietykalności osobistej);
- równego traktowania w sytuacji konfliktu ucznia i nauczyciela.
§ 34.
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
- Uczeń, którego prawa zostały naruszone ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału. Skarga może być także wniesiona bezpośrednio do Dyrektora szkoły.
- Skargi mogą być wnoszone pisemnie lub ustnie.
- Rozpatrzenie każdej skargi winno odbyć się w możliwie najszybszym terminie.
§ 35.
Obowiązki ucznia
- Uczeń ma obowiązek:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i innych związanych z życiem Szkoły,
2) przestrzegać zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
3) odpowiadać za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
4) dbać o wspólne dobro, ład i prządek w Szkole,
5) stosować się do przyjętych w szkole zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych,
6) w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły usprawiedliwić nieobecności w zajęciach edukacyjnych.
7) Stosować się do przyjętych w Szkole zasad odpowiedniego ubierania się na zajęciach edukacyjnych i uroczystościach szkolnych.
- Zabrania się uczniom w szczególności:
- wnoszenia na teren szkoły, rozprowadzania, spożywania lub przebywania
w szkole pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków zmieniających świadomość; - wnoszenia na teren szkoły przedmiotów i substancji zagrażających zdrowiu i życiu;
- palenia na terenie szkoły papierosów w tym elektronicznych;
- spożywania posiłków i napojów w czasie zajęć dydaktycznych;
- rejestrowania przy pomocy urządzeń telekomunikacyjnych i elektronicznych obrazów
i dźwięków bez wiedzy i zgody zainteresowanych; - korzystania podczas zajęć edukacyjnych ztelefonów komórkowych iinnych urządzeń elektronicznych oraz telekomunikacyjnych;
- zapraszania i wprowadzania na teren szkoły osób trzecich bez wiedzy i zgody Dyrektora.
- wnoszenia na teren szkoły, rozprowadzania, spożywania lub przebywania
§ 36.
Nagrody
- Uczeń ma prawo do następujących nagród i wyróżnień za swoje osiągnięcia w nauce, pracy społecznej, zachowania w szkole i poza nią:
- pochwały wychowawcy klasy wobec uczniów danej klasy;
- pochwały Dyrektora w obecności całej społeczności uczniowskiej;
- dyplomu za szczególne osiągnięcia w konkursach i turniejach;
- nagród rzeczowych za wyniki w nauce,
- nagród pieniężnych za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe;
- list pochwalny do rodziców od wychowawcy klasy, od Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły;
- dyplom uznania;
- wpis ucznia do kroniki szkoły;
- wpis do „złotej księgi uczniów”.
- Uczeń może być nagrodzony jedną lub kilkoma nagrodami.
- Uczeń ma prawo do równego traktowania i otrzymania sprawiedliwej nagrody. Uczeń, który czuje się pokrzywdzony ze względu na niesprawiedliwą nagrodę ma prawo wnieść zastrzeżenia do Dyrektora w terminie 7 dni od otrzymania nagrody.
§37.
Kary
- Za nieprzestrzeganie statutu Szkoły i regulaminów Szkoły uczeń może być ukarany:
- upomnieniem przez wychowawcę klasy,
- naganą wychowawcy klasy,
- upomnieniem Dyrektora,
- naganą Dyrektora,
- zawieszeniem w prawach ucznia o charakterze przywilejów na okres do jednego miesiąca ustalony przez dyrektora lub wicedyrektora szkoły, w celu podjęcia działań wyjaśniających i dyscyplinujących;
- skreśleniem z listy uczniów (nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem nauki).
- Kary nie mogą naruszać godności ucznia, mogą być zastosowane wówczas, gdy inne środki wychowawcze nie odniosły skutku, a istnieje podstawa do przewidywania, że kara przyczyni się do osiągnięcia celu wychowawczego.
- Uczeń może odwołać się od udzielonej mu kary w terminie 7 dni, gdy kara została udzielona:
- przez wychowawcę klasy do Dyrektora Szkoły;
- przez dyrektora do organu prowadzącego Szkołę.
- Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze regulaminowej w terminie nie dłuższym niż 3 dni.
- Dyrektor Szkoły biorąc pod uwagę nienaganne zachowanie ucznia w dłuższym okresie czasu (6-miesięcy) może z własnej inicjatywy lub na wniosek organów szkoły uznać karę za niebyłą.
§ 38.
Skreślenie z listy uczniów
- Na podstawie uchwały Rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu uczniowskiego, Dyrektor może skreślić ucznia z listy uczniów, w przypadku:
- O zastosowaniu kary, o której mowa w ust. 1, Dyrektor szkoły zawiadamia na piśmie rodziców ucznia lub ucznia pełnoletniego w terminie 14 dni od dnia postawienia wniosku na zebraniu Rady pedagogicznej.
- Od decyzji w sprawie skreślenia z listy uczniów przysługuje rodzicowi ucznia lub pełnoletniemu uczniowi odwołanie do Opolskiego Kuratora Oświaty.
Rozdział VII
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 39.
Przepisy ogólne
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do
1) wymagań określonych w postawie programowej kształcenia ogólnego lub wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji
o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; - udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach
w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; - umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawcze.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych; - ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach
i trudnościach ucznia w nauce.
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne;
- śródroczne i roczne;
- końcowe.
§40.
Informowanie uczniów i rodziców w sprawie oceniania
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Uczniowie i rodzice potwierdzają podpisem fakt zapoznania się z informacjami zawartymi w ust. 1 i 2.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciel uzasadnia ustnie ustaloną ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców do wglądu uczniowi lub jego rodzicom udostępniana jestdokumentacja dotycząca:
- egzaminu klasyfikacyjnego;
- egzaminu poprawkowego;
- bieżącego oceniania ucznia.
- Dokumentacja, o której mowa w ust. 6 udostępniana jest przez Dyrektora szkoły, po wcześniejszym ustaleniu terminu.
- Nauczyciele informują rodziców o postępach w nauce i frekwencji uczniów poprzez:
- klasowe spotkania według ustalanego corocznie przez Dyrektora harmonogramu;
- indywidualne spotkania w terminie ustalonym przez nauczycieli;
- korespondencję w dzienniku elektronicznym;
- informację telefoniczną –potwierdzoną zapisem w dzienniku;
- spotkanie z nauczycielem zainicjowane przez rodziców.
- Uczeń i jego rodzic informowani są o proponowanych rocznych ocenach z zajęć edukacyjnych i proponowanej ocenie zachowania oraz rocznej ocenie z zajęć edukacyjnych i rocznej ocenie zachowania:
1) Nauczyciel nie później niż miesiąc przed ustalonym przez Dyrektora Szkoły terminem konferencji klasyfikacyjnej organizuje zebranie klasowe, na którym informuje rodziców o grożących uczniom ocenach niedostatecznych;
2) Nie później niż tydzień przed ustalonym przez Dyrektora Szkoły terminem konferencji klasyfikacyjnej nauczyciel informuje uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, wychowawca o ocenach zachowania;
3) Nie później niż tydzień przed radą klasyfikacyjną roczną wychowawcy są zobowiązani zorganizować w szkole dyżur i poinformować rodziców o przewidywanych rocznych ocenach uczniów.
- Prace pisemneuczniów nauczycielprzechowuje do końca roku szkolnego, tj. do dnia 31 sierpnia.
§ 41.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz zwolnienia z zajęć
- Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”;
- Dyrektor na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno– pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową lub posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”;
- Informacja o zebraniach klasowych rodziców i konsultacjach nauczycieli umieszczone są na stronie internetowej szkoły oraz na tablicy ogłoszeń w szkole. Terminarz zebrań i konsultacji wychowawca przekazuje rodzicom na pierwszym zebraniu z rodzicami.
- Dziedziny przedmiotowych zasad oceniania:
- opanowanie wiedzy przedmiotowej;
- umiejętność rozwiązywania zadań i problemów;
- umiejętność komunikowania przez ucznia swych wiadomości;
- umiejętność uzasadniania, argumentowania, przekonywania;
- kreatywność ucznia;
- gotowość do stosowania wiadomości z przedmiotu w praktyce.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązku wynikającego ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.
- Ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych ustala:
- w przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu u pracodawcy i w indywidualnych gospodarstwach rolnych – nauczyciel praktycznej nauki zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu, opiekun praktyk zawodowych lub kierownik praktycznej nauki zawodu;
- w pozostałych przypadkach – nauczyciel praktycznej nauki zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu lub kierownik praktycznej nauki zawodu.
§42.
Ocenienie osiągnięć edukacyjnych ucznia
- Roczne (śródroczne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych jak i bieżące ocenianie osiągnięć uczniów ustala się w stopniach według skali:
- stopień celujący - 6 (cel.);
- stopień bardzo dobry - 5 (bdb);
- stopień dobry - 4 (db);
- stopień dostateczny - 3 (dst.);
- stopień dopuszczający - 2 (dop.);
- stopień niedostateczny - 1 ( ndst).
- Dopuszcza się stosowanie plusów i minusów w ocenianiu bieżącym. Minus przy ocenie obniża ją o 0,25 a plus podnosi o 0,5 np.: 4- to 3,75 a 2+ to 2,5 (i taką wartość wlicza się do średniej). Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców. Nauczyciel ustalając ocenę powinien ją uzasadnić.
- Oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1- 5 są ocenami pozytywnymi, natomiast ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust.1 pkt 6 jest oceną negatywną.
- Bieżące oceny odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym (prace pisemne czerwonym kolorem).
- W dzienniku lekcyjnym dopuszcza się wpisywanie następujących symboli:
- np. – oznacza nieprzygotowanie się ucznia do lekcji (1 do 3 razy w półroczu, w zależności od ilości godzin);
- bz. – oznacza brak zadania domowego; (1x w półroczu);
- bs. – oznacz brak stroju na lekcji w-f; (2 lub 3 x w półroczu);
- k – oznacza nieobecność ucznia na sprawdzianie lub innej klasowej pracy pisemnej
z powodu przebywania na kursie dokształcającym; - 0- oznacza odmowę pisania sprawdzianu lub wykonywania innej pracy oraz nieobecność nieusprawiedliwioną na sprawdzianie oraz wyznaczonym przez nauczyciela terminie jej zaliczenia.
- W półroczu nauczyciel zobowiązany jest do wystawienia co najmniej 3 ocen.
- Uczeń jest oceniany za odpowiedzi ustne, prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, referaty, aktywność na lekcji.
- W półroczu nauczyciel jest zobowiązany do przeprowadzenia co najmniej jednego sprawdzianu z zakresu przekraczającego trzy jednostki lekcyjne oraz co najmniej dwóch sprawdzianów pisemnych dla przedmiotów, których liczba godzin tygodniowo w ramowym planie nauczania wynosi więcej niż jeden.
- W tygodniu mogą być przeprowadzone najwyżej trzy sprawdziany pisemne, przy czym nie więcej niż jeden dziennie, w wyjątkowej sytuacji dwa.
- Nauczyciel powinien poinformować uczniów o planowanym sprawdzianie pisemnym obejmującym większą niż trzy jednostki lekcyjne partię materiału najpóźniej na tydzień przed terminem i odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
- Wyniki sprawdzianów pisemnych nauczyciel omawia nie później niż dwa tygodnie po jego przeprowadzeniu i daje do wglądu uczniom; kartkówki– na następnej lekcji.
- Uczeń, który z powodu nieobecności usprawiedliwionej nie był na sprawdzianie pisemnym obejmującym więcej niż trzy jednostki lekcyjne, powinien pisać sprawdzian
w ciągu dwóch tygodni po przybyciu do szkoły w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Zapis ten dotyczy również nieobecności spowodowanych udziałem ucznia
w kursach dokształcających. - W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje zero. Za odmowę pisania uznaje się także nieobecność nieusprawiedliwioną na sprawdzianie oraz wyznaczonym przez nauczyciela terminie.
- Zero uczeń może otrzymać również za brak jakiejkolwiek odpowiedzi na sprawdzianie lub za odpowiedzi nie związane z tematem oraz za brak pracy na lekcji.
- W przypadku nieobecności na wszystkich sprawdzianach pisemnych z danego przedmiotu w semestrze uczeń ma obowiązek pisania sprawdzianu wiadomości z całego półroczu.
- Nauczyciel przechowuje sprawdziany i prace pisemne w szkole do końca danego roku szkolnego. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom.
- W szkolnych badaniach wyników nauczania przyjmuje się punktowy system oceniania, w którym przypisuje się poszczególnym ocenom wartości liczbowe, przyjmując następujące kryteria:
- stopień celujący - 100% - 90% punktów;
- stopień bardzo dobry - 89% - 79% punktów;
- stopień dobry - 78% - 65% punktów;
- stopień dostateczny - 64% - 50 % punktów;
- stopień dopuszczający - 49% - 30% punktów;
- stopień niedostateczny - 29% - 0% punktów;
- W badaniach uwzględnia się poziom podstawowy wiedzy (90%) i ponadpodstawowy (10%)
- W szkolnych sprawdzianach pisemnych z zakresu przekraczającego trzy jednostki lekcyjne, przyjmuje się punktowy system oceniania, w którym przypisuje się poszczególnym ocenom wartości liczbowe, przyjmując następujące kryteria:
- stopień celujący - 100% - 96% punktów;
- stopień bardzo dobry - 95% - 79% punktów;
- stopień dobry - 78% - 66% punktów;
- stopień dostateczny - 65% - 50 % punktów;
- stopień dopuszczający - 49% - 30% punktów;
- stopień niedostateczny - 29% - 0% punktów.
- Na koniec półrocza (roku) nie przewiduje się sprawdzianów zaliczeniowych.
- Ocenę śródroczną wylicza się jako średnią ważoną według następujących zasad:
- Ocena ze sprawdzianów (w tym zero) x 0,6 [jeżeli wynik ze sprawdzianu został poprawiony liczymy poprawioną ocenę];
- Oceny pozostałe x 0,4, według następującego wzoru z zastrzeżeniem ust. 21:suma ocen ze sprawdzianów + ocena za I półrocze x 0,6 + suma ocen pozostałych x 0,4Ilość ocen ze sprawdzianów + ocena za I półrocze x 0,6 + ilość ocen pozostałych x 0,4 przyjmując następujące kryteria:
- stopień celujący – 6,00 – 5,01,
- stopień bardzo dobry – 5,0 – 4,51,
- stopień dobry – 4,50 – 3,51,
- stopień dostateczny – 3,50 – 2,51,
- stopień dopuszczający - 2,50 – 1,76,
- stopień niedostateczny – do 1,75.
- Ocenę roczną wylicza się jako średnią ważoną według zasad zawartych w ust. 19 pkt 1
z uwzględnieniem oceny śródrocznej x 0,6. - Ocena z wychowana fizycznego nie jest obliczana jako średnia ważona. Przy wystawieniu oceny śródrocznej/ rocznej bierze się pod uwagę:
- postawę szkolną ucznia;
- wiedzę i umiejętności;
- poziom sprawności;
- aktywności na lekcji - % aktywnego uczestnictwa na lekcjach w skali półrocza
i całego roku szkolnego; - zaangażowanie w samo usprawnienie;
- aktywność na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych o charakterze sportowym;
- zaangażowanie w życie sportowe szkoły– udział w zawodach, reprezentowanie klasy, szkoły.
- Na ocenę śródroczną (roczną) składają się oceny bieżące z umiejętności, motoryczności oraz dodatkowo za przygotowanie do lekcji (strój sportowy), pracowitość i dodatkową aktywność. Z zakresu umiejętności przeprowadzane są zadania kontrolno- oceniające
z danej dyscypliny sportu. Uczeń otrzymuje ocenę za technikę– dokładność, estetykę, płynność wykonania ćwiczenia podlegającego sprawdzianowi. Z zakresu motoryczności przeprowadzane są próby i testy sprawnościowe pozwalające na określenie poziomu motoryki ucznia tj. siła, skoczność, szybkość, wytrzymałość, gibkość, zwinność. Testy klasyfikują poziom cech motorycznych w oparciu o wynik, wiek i płeć ucznia. - Ocenę z pierwszego półrocza wpisuje się na czerwono do ocen z drugiego półrocza pod warunkiem, że jest ona wyższa niż stopień niedostateczny. Uczeń ma obowiązek poprawić śródroczną ocenę niedostateczną, jeżeli braki w nauce uniemożliwiają właściwe przygotowanie się ucznia do egzaminów zewnętrznych lub uzyskanie pozytywnych wyników w nauce w kolejnym półroczu (zapis odnosi się to także do egzaminów klasyfikacyjnych spowodowanych przekroczeniem 50% nieobecności w półroczu). W pozostałych przypadkach uczeń ma prawo poprawić półroczną ocenę niedostateczną pod warunkiem, że nie jest ona wynikiem egzaminu klasyfikacyjnego spowodowanego przekroczeniem 50% nieobecności w półroczu. Warunki zaliczenia braków w wiedzy określają przedmiotowe zasady oceniania, które zawierają również szczegółowe informacje na temat uzyskiwania bieżących ocen z danego przedmiotu.
§ 43
Szczegółowe kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
- Stopień celujący (6) oznacza, że osiągnięcia ucznia w pełni realizują poziom wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu.
- Stopień bardzo dobry (5) oznacza, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości
i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania. - Stopień dobry (4) oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania nie jest pełne, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia.
- Stopień dostateczny (3) oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co może oznaczać kłopoty przy poznawaniu kolejnych, trudniejszych treści kształcenia w ramach danego przedmiotu (dziedziny edukacji).
- Stopień dopuszczający (2) oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania jest tak niewielkie, iż stawia pod znakiem zapytania możliwości dalszego kształcenia w danym przedmiocie (dziedzinie edukacyjnej) i utrudnia kształcenie w przedmiotach pokrewnych.
- Stopień niedostateczny (1) oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści danego przedmiotu (dziedzin edukacyjnych) i zasadniczo utrudnia kształcenie w zakresie przedmiotów pokrewnych.
§ 44.
Ocena zachowania ucznia
- W szkole oceniane jest zachowanie ucznia.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
według następującej punktacji :
a) niezadawalająca - 0 pkt,
b) zadawalająca - 1 pkt,
c) wyróżniająca - 2 pkt.
5. Zachowanie ocenia się na podstawie następującej skali punktowej:
1) wzorowe: 14 –13 pkt;
2) bardzo dobre: 12 – 11 pkt;
3) dobre: 10 - 8 pkt;
4) poprawne: 7 – 6 pkt;
5) nieodpowiednie: 5 - 2 pkt;
6) naganne: 2- 0 pkt..
- Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala się według następujących skali:
- wzorowe ( wz );
- bardzo dobre (bdb);
- dobre ( db);
- poprawne ( popr. );
- nieodpowiednie ( ndp );
- naganne (ng).
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 45.
Kryteria oceny zachowania
- Ocenę zachowania ustala się według następujących kryteriów:
- wzorowe: bardzo dobre lub dobre wyniki w nauce. Wysoka kultura osobista, właściwy stosunek do uczniów oraz nauczycieli. Widoczna aktywność w zespole klasowym i szkolny. Reprezentowanie szkoły na zewnątrz w ramach olimpiad, zawodów, konkursów, uroczystości środowiskowych. Dobra frekwencja, brak nieusprawiedliwionych godzin absencji;
- bardzo dobre: bardzo dobre lub dobre wyniki w nauce. Właściwy stosunek do obowiązku edukacyjnego, kulturalne zachowanie w szkole i poza szkołą. Nienaruszanie zasad statutu i regulaminu szkoły. Włączenie się do działań na rzecz klasy i szkoły. Dobra frekwencja. Dopuszcza się 10 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych;
- dobre: właściwy stosunek do obowiązku edukacyjnego, kulturalne zachowanie w szkole i poza szkołą. Nienaruszanie zasad statutu i regulaminu szkoły. Włączenie się do działań na rzecz klasy i szkoły. Dobra frekwencja. Dopuszcza się 15 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych;
- poprawne: wypełnianie podstawowych obowiązków edukacyjnych. Zachowanie nie kolidujące w sposób jaskrawy ze statutem i regulaminem szkoły. Kultura osobista odpowiadająca standardowo przyjętym zasadom. Nienaruszanie obowiązującego prawa. Dopuszcza się 30 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych;
- nieodpowiednie: sporadyczne naruszanie obowiązków szkolnych, regulaminu i statutu szkoły. Nieodpowiednia postawa wobec uczniów i nauczycieli. Naruszanie podstawowych zasad kultury osobistej. Przekroczenie limitu 30 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych;
- naganne: permanentne naruszanie obowiązków szkolnych, regulaminu i statutu szkoły. Agresywna postawa wobec uczniów i nauczycieli. Nieprzestrzeganie podstawowych zasad kultury osobistej. Naruszanie obowiązującego prawa. Przekroczenie limitu 50% godzin nieobecności nieusprawiedliwionych.
- Ocena zachowania musi być udokumentowana w dzienniku na przeznaczonej do tego stronie.
§46.
Klasyfikacja śródroczna, roczna i końcowa.
- W roku szkolnym uczeń podlega klasyfikacji śródrocznej i klasyfikacji rocznej zgodnie z kalendarzem roku szkolnego ustalonym przez Opolskiego Kuratora Oświaty.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej.
- Na klasyfikację końcową składają się:
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalone w klasie programowo najwyższej;
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych;
- roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
- Terminy klasyfikacji śródrocznej, rocznej i końcowej ustala Dyrektor szkoły.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne..
- W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.
- Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyrażane są w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący;
- stopień bardzo dobry;
- stopień dobry;
- stopień dostateczny;
- stopień dopuszczający;
- stopień niedostateczny.
- Śródroczne i roczne oceny zachowania wyrażane są za pomocą następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji śródrocznej otrzymał oceny negatywne i braki wiedzy mogą spowodować uniemożliwienie kontynuowania nauki może zostać objęty w szkole pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
- Nauczyciele przedmiotów, z których uczeń otrzymał ocenę negatywną przekażą uczniowi i jego rodzicowi formę i sposób uzupełnienia braków wiedzy.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia wpółroczu, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć wpisuje się w dokumentacji „nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą Rady Pedagogicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w szczególnych wypadkach do 31 sierpnia.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjnyprzeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja w składzie:
- Dyrektor Szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni, w charakterze obserwatorów, rodzice ucznia.
- Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji przeprowadzającej egzamin;
- termin egzaminu;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania egzaminacyjne;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje prawo odwołania od oceny ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego.
- Uczeń, który w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego otrzymał ocenę negatywną ma prawo przystąpić na egzaminu poprawkowego zgodnie z przepisami dotyczącymi tego egzaminu.
§ 47.
Promowanie ucznia i ukończenie szkoły
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał pozytywne roczne oceny klasyfikacyjne.
- O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 4, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
- Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub/ i etykę, do średniej ocen, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
§ 48.
Egzamin poprawkowy
- Do egzaminu poprawkowego może przystąpić uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z wychowania fizycznego, muzyki i informatyki, z którego egzamin ma przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor, nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
- W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora szkoły- jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
W takim przypadku Dyrektor powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły. - Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin egzaminu;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania egzaminacyjne;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu załącza się odpowiednio pisemne prace ucznia i zwięzłą informację
o ustnych odpowiedziach ucznia oraz zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. - Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora szkoły, nie później, niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem §49.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej
§ 49.
Zastrzeżenia do ocen i tryb odwoławczy
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych –przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania –ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, przeprowadza się w formie pisemnej
i ustnej, z tym, że sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z informatyki
i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. - Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
- Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- W skład komisji do ustalenia oceny z zajęć edukacyjnych w trybie odwoławczym wchodzą:
- Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora szkoły– jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin sprawdzianu;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania sprawdzające;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu, o którym mowa w ust. 9, dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- W skład komisji do ustalenia klasyfikacyjnej oceny zachowania w trybie odwoławczym wchodzą:
- Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
- wychowawca oddziału;
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
- pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
- psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciel rady rodziców.
- W ciągu 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń członkowie komisji ustalają roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Z posiedzenia komisji do ustalenia klasyfikacyjnej oceny zachowania sporządza się protokół, zawierający:
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin posiedzenia komisji;
- imię i nazwisko ucznia;
- wynik głosowania;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Ustalona przez komisję klasyfikacyjna ocena z zajęć edukacyjnych oraz klasyfikacyjna ocena zachowania nie może być niższa od wcześniej ustalonej oceny.
- Protokoły, o których mowa w ust. 9 i 14 stanowią załączniki do arkusza ocen
- Ocena klasyfikacyjna zachowania wystawiona w trybie odwoławczym jest ostateczna.
- Negatywna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3 pkt.1 może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, zgodnie z przepisami dotyczącymi egzaminu poprawkowego.
- Tryb odwoławczy stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżenia wynosi 5 dni roboczych.
§ 50.
Tryb i warunki uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych i oceny klasyfikacyjnej zachowania
- Za przewidywaną ocenę roczną przyjmuje się ocenę zaproponowaną przez nauczyciela zgodnie z terminem ustalonym w Statucie Szkoły.
- Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień
i tylko w przypadku, gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen bieżących jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub od niej wyższa. - Uczeń nie może ubiegać się o ocenę celującą, ponieważ jej uzyskanie regulują oddzielne przepisy .
- Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:
- frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);
- usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;
- przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych;
- uzyskanie ze sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych, również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;
- skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym konsultacji indywidualnych.
- Uczeń spełniający wszystkie warunki najpóźniej na 2 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej przystępuje do dodatkowego sprawdzianu pisemnego.
- Zadania przygotowuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, zatwierdza je dyrektor szkoły. Stopień trudności zadań musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń.
- Przyznany przez dyrektora szkoły sprawdzian powinien odbyć się nie później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych. Sprawdzian pisemny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły innego nauczyciela.
- Poprawa oceny rocznej może nastąpić jedynie w przypadku, gdy sprawdzian został zaliczony na ocenę, o którą ubiega się uczeń lub ocenę wyższą.
- Ostateczna ocena roczna nie może być niższa od oceny przewidywanej niezależnie od wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.
- Jeśli uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z przewidywaną roczną oceną zachowania mogą zwrócić się do dyrektora szkoły z uzasadnioną pisemną prośbą o ponowne rozpatrzenie.
- Dyrektor szkoły w przypadku stwierdzenia zasadności skierowanej prośby, o której mowa w ust. 10 powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania
w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. - W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora jako przewodniczący komisji;
2) wychowawca klasy;
3) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog;
5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
6) przedstawiciel rady rodziców.
- Roczna cena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.
Rozdział VIII
Ceremoniał szkoły
§ 51.
- Szkoła posługuje się sztandarem Zespołu Szkół w Głuchołazach.
- Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport, przygotowanie do prezentacji oraz prezentacja odbywają się z jego poszanowaniem.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 52.
Sprawy nieuregulowane w niniejszym statucie są rozstrzygane w oparciu o zapisy Statutu Zespołu Szkół w Głuchołazach oraz obowiązujące odrębne przepisy prawa.
§ 53.
- Zmiany w statucie mogą być dokonywane przez Radę Pedagogiczną z własnej inicjatywy lub na wniosek organów Szkoły, organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego.
- Dyrektor ma obowiązek powiadomić organy Szkoły o każdej zmianie w Statucie.
- Dyrektor Szkoły opracowuje tekst jednolity Statutu.